فرشتگان احمدی نژاد
برگردان از سوسن دادرس برگردان از سوسن دادرس

دلفین مینویی، فیگارو

 

هدیه کمرنگ احمدی نژاد به زنان زیبا، برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ، یک رئیس جمهور سه زن را برای وزارت در نظر گرفت، البته پس از گرفتن راًی اعتماد از مجلس شورا در تاریخ سی ام ماه  اوت . فهرست نام وزرا دیشب در گفتگوی تلویزیونی احمدی نژاد اعلام شد. ولی مشکل اصلی بچشم ایرانیان در این انتخاب زنانه، جای خالی فعالین واقعی برابری حقوق میان زن و مرد می باشد.

کافی است نگاهی به سابقه سه « فرشتگان» که در چادر های سیاه کلاغی خود را پوشانده اند بیاندازیم، تا نگرانی « جنس دوم »  را دریابیم.   

اولی فاطمه آجرلو، وزیر رفاه و امور اجتماعی، که از نمایندگان مجلس است. او چندی پیش در باره سهمیه زنان در دانشگاه ها فعالیت هایی را انجام داده است. سال ها است که بیش از شصت در صد پذیرفته شدگان در آزمون سراسری دانشگاه ها را دختران به خود اختصاص داده اند. چیزی که به مزاج بنیاد گرایان اسلامی خوشایند نیست. آجرلو از نمایندگانی می باشد که موافق دادن ملیت ایرانی به کودکانی است که از مادر ایرانی و پدر خارجی به دنیا آمده اند، بشرطی که مدت ده سال در ایران اقامت نموده باشند.

دومین زن مرضیه وحید دستجردی، می باشد که برای وزارت بهداشت  در نظر گرفته شده است، وی متخصص بیماری نازائی زنان و استاد دانشکده  پزشکی می باشد. او هشت سال نماینده تهران در مجلس بوده و بخاطر دفاع ازجدایی زن و مرد در بیمارستان ها مشهور است. او همسر حسین شریعتمداری مدیر روزنامه افراطی کیهان و از نزدیکان احمدی نژاد می باشد.

سومین انتخاب که کمتر از دو همکار دیگرش شناخته شده است، سوسن کشاورز، برای وزارت آموزش و پرورش می باشد، افکار او نزدیک به افکار احمدی نژاد است.

خنده دار است که هر سه این زنان در مبارزات انتخاباتی مخالف احمدی نژاد بودند، و در گروه رقبای احمدی نژاد برای بهبود مقررات فعالیت می کردند، و شوهرانشان نیز نقش فعالی در مبارزات انتخاباتی داشتند.

امروز رئیس جمهور دوباره انتخاب شده مفتخر است که می خواهد از زنان حمایت کند، البته به روش خودش. او شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی خود گفت: « چه کسی گفته است که زنان کمتراز مردان هستند؟ هیچ اشکالی وجود ندارد که زنان وارد برخی از زمینه ها، از جمله وزارت شوند».

او پیش از وارد شدن به مسئله حجاب « حفاظت زن در جامعه» سخنان مسیح گونه ای در باره امام زمان گفت :« در اعتقادات ما شیعیان همراهان امام غائب هنگام ظهور 313 تن می باشند، که در میان آنان پنجاه تن زن هستند » سخنانی دلپذیر برای طبقه مذهبی. که با مسئله تعدد زوجات و تهدید اعلام شده علیه شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، و اعدام دلارا دارابی در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد در تضاد می باشد.

فرخ رو پارسا آخرین وزیر زن در ایران، میان سال های 1968 تا 1977 در دوران شاه بود، که پس از انقلاب به جرم  فساد اعدام شد.

 

سی ام امرداد ماه- 21 اوت 2009


August 22nd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی